Blog

25 Február 2023

Inzulinrezisztencia (IR) 1. rész

Mobirise Website Builder

Mi az inzulinrezisztencia?
Az inzulint a hasnyálmirigy ß-sejtjei termelik, melynek összetett anyagcsere funkciói vannak, de elsősorban a cukoranyagcserét szabályozza. Inzulinrezisztenciáról akkor beszelünk, ha a termelődött normális mennyiségű inzulin kisebb mértékű vércukorcsökkentő hatással jár együtt a sejtek inzulinérzékenységének csökkenése miatt. Ez kezdetben azonban nem okoz semmiféle tünetet, mivel a ß-sejtek a csökkenő hatást fokozott inzulinterméssel kompenzálják. Ilyenkor ugyan a sejtek fel tudják venni a megfelelő mennyiségű cukrot, de hosszabb távon ez már gondot fog okozni.
Amennyiben nem avatkozunk bele a folyamatba pl. életmód-terápiával, akkor a hasnyálmirigy kimerül, az inzulin elválasztása csökkeni fog, ami pedig a vércukorszint emelkedéséhez vezet, így pedig az IR cukorbetegségbe fordul.

A gyakorlatban általában nem az inzulinrezisztencia tünetei adnak okot a kivizsgálásra, hanem egy társbetegség miatti kivizsgálás kapcsán derül rá fény. Az inzulinrezisztencia összefüggésben áll ugyanis a szív-érrendszeri betegségekkel: a magas vérnyomással, a magas koleszterinszinttel és ezáltal a trombózishajlammal. Az endokrinológiai problémák közül leggyakrabban a pajzsmirigy alulműködéssel vagy a policisztás ovárium szindrómával (PCOS) hozható összefüggésbe, a PCOS-es nők mintegy kétharmadára jellemző az inzulinrezisztencia.
Gyakran a meddőség okának kutatása során, egy nőgyógyászati vagy endokrinológiai vizsgálat alkalmával derül fény a PCOS vagy meddőség hátterében álló anyagcserezavarra. Gyakran menstruációs zavar, petefészekciszták, szőrösödés, hajhullás, problémás bőr vagy depresszió miatt - kezdhetünk gyanakodni. Inzulinrezisztens személyeknél gyakori a hasi vagy centrális elhízás (úgynevezett alma típusú elhízás) és a részben a táplálkozási szokásokkal összefüggő emelkedett trigliceridszint is.
A mozgásszegény életmód fokozz az IR kialakulásának esélyét. A környezeti tényezők mellett az örökletes tényezők is szerepet játszanak az állapot kialakulásában, gyakoribb azoknál, akiknek a családjában van ismert szénhidrátanyagcsere-zavar.

Inzulinrezisztencia mérésére alkalmas módszerek:
- Éhgyomri plazmainzulin és éhgyomri vércukorszint és ezek hányadosa
- Terheléses vércukorvizsgálat: A vizsgálat lényege, hogy éhgyomorra 75 mg glükózt tartalmazó „cukros” oldatot meg kell inni, majd a megfelelő időközönként (60. és 120. percben) történő vérvételek során nyert vérmintákból meghatározzák a cukor- és inzulinszintet.
- HOMA index: éhgyomri vércukor és az éhgyomri inzulinszint szorzatából számolandó, úgy, hogy ezt a szorzatot elosztják 22,5-del (éhomi vc X éhomi INS/22,5) Ezt az adatot akkor tekinthetjük kórósnak, ha az eredmény 4.4 feletti. Amennyiben az érték 2,5-4,0 közötti, akkor a 0 perces inzulinérték 2,5-szerese már az inzulinrezisztencia meglétét feltételezi.
- Szakorvosok egyéb vizsgálatokat is végezhetnek.

Bővebb információért, segítségért és/vagy személyre szabott étrend összeállítás igénye esetén keressen az alábbi elérhetőségeken:
+36 30 231 2006
eszter.ratvai@andreinamed.hu 

Diéta, dietetika

Mobirise Website Builder

„Az egészség a korona az ember fején, de csak beteg láthatja azt meg.”
(egyiptomi közmondás)

A megfelelő étrend és életmód követése része számos betegség kezelésének. Jelentősége különösen felértékelődik egyes krónikus állapotokban, pl. túlsúly, cukorbetgség vagy lisztérzékenység kialakulásakor.
A diéta a hagyományos táplálkozás változata, mely kétféleképpen térhet el a szokásos táplálkozástól, összetételében illetve elkészítésében.
Azt a tényt, hogy a diéta a hagyományos táplálkozás valamilyen változata, mi sem mutatja jobban, mint, hogy a diétás ételek elkészítése inkább megfelelő ismereteket és kellő odafigyelést igényel, sem mint különleges, bonyolult eljárásokat, és nem kell lemondani minden kedvelt táplálékról sem. Elegendő általában másképp válogatni a hagyományos táplálkozás nyersanyagait és másképp elkészíteni belőlük az ételeket.
A továbbiakban igyekszem a különböző egészségügyi állapotokra vonatkozó tanácsokat megosztani, dietetikai szempontból:

1. Táplálkozási tanácsok fogyókúrázóknak

Az elhízás kezelésében mind a mai napig a legbiztonságosabb és legbiztosabb módszer a diéta és fizikai aktivitás együttes alkalmazása. Mert amikor valaki fogyókúrázni kezd és csökkenti a táplálékok mennyiségét a szervezet azonnal alkalmazkodni próbál a kisebb bevitelhez, és lassítja a nyugalmi alapanyagcserét. A türelmetlen ember gyors fogyást akar, túlzottan szigorú, pl. 800kcal energiatartalmú diétát tart és örömmel látja, hogy az első héten 3 kg-ot fogy. Jó tudni, hogy a fogyókúra első hete mindig látványos siker az eltávozott víz, de nem a zsírbontás miatt! A második héten már valóban zsírbontás történik, de a fogyás kisebb, mint az első héten, hozzávetőleg 1 kg. A harmadik hétre még kisebb a súlyveszteség és egyre csökken majd néhány hét múlva pedig meg is áll, még akkor is, ha a fogyókúrázó mindent utasítást megtart, diétázik.
A türelmes fogyókúrázó aki beéri a havi 1,5-2 kg-os fogyással, szintén tapasztalni fogja, hogy a leadott kilók száma hónapról-hónapra kevesebb, de a fogyás ebben az estben nem áll meg!

A testsúly normalizálásához, illetve annak tartós megtartásához az életmód-változtatás elengedhetetlen. Ebben segítenek az alábbi tanácsok:
- Határozzuk meg alapanyagcserénket.
- Vigyünk olyan rendszert a táplálkozásunkba, mely mindig betartható számunkra, és ehhez tartsuk is magunkat.
- Ne maradjanak ki étkezések, ne együnk össze-vissza, lehetőleg mindig azonos időpontban étkezzünk.
- Előre tervezzük meg mikor, hol és mit eszünk.
- Az éjszakai hosszú energiahiány miatt a reggelit soha ne hagyjuk ki.
- A vacsora se maradjon el.
- A tervezett napi táplálék mennyiséget pl. 1650kcal osszuk el a legoptimálisabb esetben 5 részre, ezzel 2-4 óra energeiabeviteli szüneteket tartunk a szervezet számára.
- A kisétkezések beiktatásával (tízórai, uzsonna) elérhetjük, hogy a főétkezésekre nem leszünk farkaséhesek és így nem esszük túl magunkat.
- Az étkezési szünetekben tilos kalóriát bevinni, ezzel azt érjük el, hogy az anyagcserénk felgyorsul.
- Viszont a napi két étkezés súlyos hiba, mert a hosszú étkezési szünetek alatt lelassul az anyagcserénk.
- Az is hiba, ha csak akkor eszünk, ha megéhezünk, mert ez éppen azt jelzi, hogy lelassult az alapanyagcserénk.
- A napi kalóriabevitel nem lehet a napi alapanyagcsere szintnél alacsonyabb, mert ebben az esetben a szervezet elkezd raktározni ami az alapanyagcserét lassítja.
- Abban az estben, ha egyre kevesebbet eszünk, egyre kevésbé leszünk ugyan éhesek viszont a fogyás megáll, mert ezáltal belekerülünk egy ördögi körbe melynek alapanyagcsere lassulás lesz az ismételt következménye.
- Azzal a típusú/felépítésű diétával tudja majd testsúlyát hosszútávon megtartani amivel elérte, ezért kell a kezdetektől olyan étrendet kialakítani amit be tud építeni a napi életvitelébe és azt tartani is tudja a későbbiekben is.

Bővebb információkért, segítségért és/vagy személyre szabott étrend összeállítás igénye esetén keressen az alábbi elérhetőségeken:
+36 30 231 2006
eszter.ratvai@andreinamed.hu 

16 Február 2023

Kohut Andrea

Szakmai Vezető
Email: andrea.kohut@andreinamed.hu

Kövessen minket!
Elérhetőségek
  • ANDREINA-MED Humán Egészségügyi és Szolgáltató Kft.
  • Cím: 2360 Gyál, Pacsirta u. 15/1.
  • Ügyfélszolgálat: 06/30 590-5545 
  • Email: info@andreinamed.hu
  • Adószám: 24180065-2-13
  • Cégjegyzékszám: 13-09-160385 
Ellátási területek:
  • Budapest valamint Pest megye egyes részei:
  • Alsónémedi - Budapest - Bugyi - Dabas - Gyál - Felsőpakony - Hernád - Inárcs - Kakucs - Újhartyán - Újlengyel - Örkény - Vecsés

Made with ‌

No Code Website Builder